Benefice byla rekordní

NA JEDNÉ LODI, PŘEDSUDKŮM NAVZDORY. 

více informací zde ...

Nova Civitas

Porohlédněte si fotky!

více informací zde ...

GIVT.cz

Podpořte Portimo při nákupu přes internet!

více informací zde ...

DMS PORTIMO

Podpořte nás dárcovskou SMS!

více informací zde ...

NEZISKOVKA ROKU 2016

Portimo získalo titul

více informací zde ...

Cena pro výroční zprávu

Výroční zpráva Portimo 2015 získala 2. místo v Ceně Fóra dárců

více informací zde ...

SBÍREJ TONER

Další možnost podpory pro Portimo

více informací zde ...

  • Portimo
  • Portimo
  • Portimo
  • Portimo
  • Portimo
  • Portimo
  • Portimo
  • Portimo
  • Portimo
  • Portimo
  • Portimo
  • Portimo
  • Portimo
  • Portimo
  • Portimo

Centrum prevence CéPéčko

aktuality

 

Pozor! Pozor!

Centrum prevence CéPéčko od září 2017 nově nabízí program Selektivní prevence. Program je určen třídnímu kolektivu od 4. do 6. třídy základní školy, který je ve vyšší míře ohrožen rizikovým chováním, případně se rizikové chování v kolektivu již objevuje. Více o selektivní prevenci v naší nabídce.

Těšíme se na vás ve školách!

Tým CéPéčka

 


Jak se tvoří příšera?

Žáci ze Základní školy Světnov si na vlastní kůži vyzkoušeli, jak se tvoří taková třídní příšera. "Má jedno oko, hodně očí, má rohy, je velká, chlupatá, má hodně nohou, má šupiny, má krvavé zuby,..." A může být taková příšera hodná? A mít třeba kamarády? Na to a ještě mnohem více jsme se žáků vyptávali při preventivním programu Jako ty. Fotky z programu naleznete v sekci Fotogalerie.

Tým CéPéčka

 

Co je u nás nového?

Během uplynulých jarních měsíců se v CéPéčku událo hned několik změn. Rozloučili jsme se s lektorkou Zuzkou, která vyměnila školský sektor za zdravotnictví. Tímto ji přejeme v nové práci hodně štěstí. Nyní nás můžete na programech potkat v novém omládlém složení, a to Verča, Monča a Kája (více o nás najdete v sekci pracovní tým). Náš tříčlenný tým se sžil velmi rychle a jsme plné elánu do programů, změn a nových výzev. Jednou takovou výzvou byl i květnový workshop pro učitele a rodiče. Workshop s názvem Děti v síti jsme uskutečnili za podpory Fondu Vysočiny a ve spolupráci se Spolkem rodičů při Základní škole Leandra Čecha Nové Město na Moravě. Celková prezentace a především velmi plodná závěrečná diskuse nás utvrdila v tom, že to co děláme, má smysl a práce centra prevence CéPéčko je potřebná.

Všem zúčastněným děkujeme.

Tým CéPéčka

 

Muži jsou z Marsu a ženy z Venuše

Víte, jak vypadá muž z Marsu, jak se chová a jaké jsou jeho silné stránky? A co taková Venušanka? Je zelená, fialová, má tykadla? Je možné, aby tyto dvě bytosti měly něco společného či dokonce navázaly partnerský vztah?

Na tyto otázky si odpovídali žáci sedmé třídy při programu, zaměřeného na vztahy mezilidské, partnerské i sexuální.  Žáci se tématu nikterak nezalekli a pustili se do něho s vervou. Lektorky musí vyzdvihnout precizní výtvarné zpracování, smysl pro detail, skupinovou spolupráci, otevřenost v komunikaci a výborné třídní klima. Jen tak dál.

Foto z programu naleznete v sekci Fotogalerie.

 

Lapeni v síti

Asi nikdo z nás nechce být někdy lapen v síti, obzvláště pak, když se jedná o virtuální síť.

Tým centra prevence CéPéčko v měsíci lednu vytvořil nový program specificky zaměřený na prevenci rizika netolismu, kyberšikany a porušování zákonů na internetu. Díky aktivitám se žáci interaktivní formou dozvědí, co je na síti dovolené? Které věci jsou zakázané? Cílem programu je nejen zabránit potenciální viktimizaci účastníků, ale i poukázat na snadnost v této oblasti porušit zákon. Během tříhodinového programu si dále žáci vyzkouší, jak je jim pochuti „Kybernetický koláč“, jak si zabezpečit FB profil, blíže se seznámí s Hoaxem a dozvědí se, jak je lehké, zanechat za sebou digitální stopu.


Jak dobře znáš Facebook?

To je otázka, kterou lektorky pokládají nejen žákům na programech, ale i samy sobě. Níže přikládáme pár informací ze společného vzdělávání center prevence, které je dobré o nejrozšířenější sociální síti Facebook znát.

Zakladatel Mark Zuckerberg je 66. nejbohatší člověk planety.

FB má 1,2 miliardy aktivních uživatelů z toho 4,2 miliony uživatelů v ČR. O všech vede záznamy i o jejich aktivitách.

FB je přeložen do 68 jazyků.

Každý den nahrají uživatelé na FB 250 milionů nových fotografií.

Průměrný uživatel FB má 130 přátel.

Sdílením obsahu, jako jsou fotografie nebo video, dáváte Facebooku nevýhradní, přenosnou a bezplatnou licenci na používání tohoto obsahu v souvislosti s Facebookem.

Pokud je informace veřejně dostupná, neexistuje důvod, proč by někdo nemohl informaci z FB využít.

FB obsahuje funkci pro hledání a rozpoznávání obličejů - FB je tak celosvětovou databází tváří s bleskovým vyhledáváním.

FB obsahuje program, který sleduje, jak uživatel na FB hýbe myší. Tedy nad čím se zastaví, na co klikne a co ho naopak nezaujalo.

 

Na vlně bezpečí

Od 1. 1. 2017 nám v CéPéčku začal projekt „Na vlně bezpečí“. Tahle vlna však není jen tak ledajaká, jedná se totiž o vlnu virtuální. Celý projekt je zaměřen na prioritní téma Programu prevence kriminality Kraje Vysočina, které povede: k účinnému působení na skupiny obyvatel (zejména děti a mládež, rodičovská veřejnost - uživatelé internetu) ohrožených kyberkriminalitou. Reagujeme tak na skutečnost stále vzrůstajícího ohrožení dětí a mládeže kyberkriminalitou. Tato problematika je v dnešní době velmi aktuální a její prevence nanejvýš potřebná. Kyberkriminalita má mnoho podob a nejvíce zranitelní jsou pak právě častí uživatelé internetu, tedy děti a mládež.

V rámci projektu zrealizujeme 10 preventivních programů pro děti a mládež a uskutečníme i dva interaktivní programy pro rodiče a učitele. O bližších informacích vás zde budeme nadále kontaktovat a již teď se těšíme, že se na některém našem Kyber-programu uvidíme.

 

Tým CéPéčka

 

Počasí nám nepřálo!

10. 11. 2016 jsme se ve čtyřčlenném týmu rozjeli do Základní školy v Lavičkách. Věděli jsme, že cesta to je dlouhá, ale že nedojedeme, to byl pro nás šok. Svatý Martin si pospíšil a už o den dříve zasypal celý kraj čerstvým sněhem, a to včetně silnic. Vyjeli jsme proto opatrně. Silnice nám klouzala pod koly, tak jsme příliš nešlapali na plyn. Když už jsme míjeli nákladní auta, stojící bezbranně pod kopci, bylo to znamení. 7 km před cílem nám cestu zablokovala kolona aut stojící na kopci. Kopec do obce Záseka nebyl sjízdný. S těžkým srdcem jsme museli dvojprogram v lavičkách zrušit. Naštěstí velmi chápající a ochotná paní ředitelka nám vyšla vstříc a programy byly přesunuty na jiný termín. Mrzelo nás, že děti budou zklamané, když nepřijedeme, ale zase jsme rádi, že se naší posádce nic nestalo.

Programy jsme dětem v nejbližší době nahradili a myslíme si, že ač napodruhé, tak se stejně dobře vydařily. 

Tímto by celý tým Centra prevence CéPéčko chtěl velmi poděkovat žákům a pedagogickým pracovníkům v ZŠ Lavičky za pochopení a vstřícné jednání. Děkujeme.


Setkání pracovní skupiny přineslo hned několik změn

Dne 19. 9. 2016 hostilo centrum prevence CéPéčko členy pracovní skupiny prevence rizikového chování společně s hosty ze sociálního odboru z Nového Města na Moravě, Bystřice nad Pernštejnem a Žďáru nad Sázavou, dále jsme přivítali zástupce městské policie ZR. Ač pravidelné setkání, tak toto se neslo ve znamení mnoha změn. Probírali jsme personální změny, které proběhly a probíhají v centrech prevence i v pedagogicko-psychologické poradně. Velkou změnou byla transformace Pracovní skupiny v Tým pro mládež.  Mgr. Petra Svobodová informovala skupinu o nově vzniklé pozici koordinátorky týmu pro mládež a o možnosti transformace. Hlavním úkolem Týmu bude hledat a zavádět do praxe koordinované interdisciplinární řešení problematiky rizikových a ohrožených dětí a mládeže a kriminality dětí a mládeže v dané lokalitě. 


Co přinesl nový školní rok do CP?

S novým školním rokem přišly do CéPéčka také nové změny. Nyní nás ve školách můžete potkat ve složení Mgr. Veronika Štěpánková, MgA. Markéta Popelová Něčasová a Milada Holečková. Více o nás se můžete dozvědět v sekci pracovní tým.

Dále jsme rozšířily nabídku programů o nový program pro šesté třídy. Ten je zaměřený na uvědomění si jinakosti lidí ve světě kolem nás, zabývá sociální nerovností mezi lidmi, nabízí pohled na různé situace, kde se sociální nerovnost projevuje, dotýká se tématu předsudků. Program je vhodný k seznámení s problematikou inkluze ve školách.

 

Zhodnocení Evaluačního dotazníku

Na závěr školního roku 2015/16 Centrum prevence CéPéčko rozeslalo ředitelům, metodikům prevence a třídním učitelům Evaluační dotazník, kterému bylo dáno přízvisko Odlehčený. Interpretaci odpovědí Vám touto formou předkládáme:

Jaký dress code preferujete u lektorů?

     Z dotazníků vyplynulo, že většině dotázaných pestrost oblečení nevadí, ale mělo by zůstat vkusné a hlavně by nemělo odvádět pozornost dětí od tématu. Respondenti často dávali najevo, že důvěřují vkusu lektorek a akceptují jejich osobní projev, někteří dokonce ocenili jejich vkus. Otevřenou otázkou pro nás zůstává velikost výstřihů lektorek. Odpovědi se pohybovaly ve dvou rozdílných polohách: buď preferovaly větší výstřihy („spolehlivě zajistí pozornost“), anebo je shledaly nepraktickými („hodně klečíte a předkláníte se“). Část respondentů napsala postřehy týkající se pestrosti odění: čím barevnější lektor, tím líp; nejlépe nějaký komický převlek. Tuto variantu, samozřejmě, zvážíme. Lektorkám CéPéčka se nejvíce líbila následující odpověď: Přijďte v takovém oblečení, ve kterém se zrovna pro tento den cítíte být v pohodě, aby pohoda vládla celým programem.

Jakého věku by dle Vás měli být minimálně a maximálně lektoři preventivních programů? (volně přeloženo: do kolikátého roku věku ještě můžou lektoři rozumět jazyku teenagerů? A odkdy mohou být schopni nadhledu nad tématy?)

 Tato otázka vedla k zamyšlení se nad danou problematikou. Dle našeho názoru ji nejpříhodněji vystihuje následující věta: Každý člověk jakéhokoliv věku je učitelem a žákem zároveň pro všechny okolo sebe, záleží na tom, co nám chce předat a co my chceme přijmout. Obecně se všichni shodli na tom, že není až tak důležitý věk a vzdělání, ale především životní zkušenosti a osobnost lektora. Konkrétní čísla se objevila pouze ve dvou dotaznících, pohybují se v intervalu 25 - 50 let. Toto zjištění nás uklidnilo.

    

Prozradíte, jakým způsobem, coby zkušený pedagog, řešíte případnou vlastní vzrůstající tenzi při práci se třídou? (např. počítáte v duchu do deseti, trháte papír na drobné kousky, odbíháte mimo třídu kopnout si do zdi?)

     Sešla se nám spousta inspirujících návodů: mléčná čokoláda, želatinové medvídky Haribo; udržet vnitřní klid a nadhled; počítat v duchu; rozebrat hranice a pravidla - okamžité řešení; turistika po pracovním procesu; fyzická práce s okamžitým výsledkem; vyjadřovat umírněně své emoce a o problémech s dětmi ihned mluvit a hledat řešení; říct otevřeně, co se ve mně děje; odreagovat se po práci; ztichnout a čekat; ventilovat a mít nárok na emoce; zhluboka se nadechnout; zastavit se a zeptat se sama sebe, co je vlastně v životě důležité; zařvat; mít zázemí. 

Jsou pro Vás přijatelné lektorské otázky před programem a během programu? Pokud ne, která dotazovaná témata jsou Vám nepříjemná?

Pro dotázané jsou otázky lektorek přiměřené, vhodné a chápou jejich potřebnost.

     

Následná péče

Po programu primární prevence zůstává ve třídách spousta materiálu, který si děti samy vytvoří. Lektorky nechávají žákům k dispozici v tištěné podobě a graficky upravený následující text:

Co je závislost? Začarovaný kruh, v němž se člověk zmítá. Každý den si dává nové předsevzetí, že už se to nikdy nesmí stát, že už to nikdy nepřipustí. Opak je pravdou. Následné ráno s hrůzou v očích zjišťuje, že už je to tady znovu, zase ta slova „Už se toho nikdy nedotknu!“ Dennodenně se ptá: „Proč zase?“ Tuší, že má nějaký závažný problém, ale bojí se připustit si ho. Moc se ho bojí. „Zvládnu to sám,“ říká si, ale den za dnem znovu a znovu poznává, že to zase nezvládl. „Nemám pevnou vůli,“ říká si. Netuší, že problém, s nímž se potýká, není už jenom otázkou pevné vůle. Tento člověk je nemocný a jako každá nemoc i ta jeho se musí léčit. Sám ji nepřekoná. Potřebuje pomoc druhých.

: pomoc najdeš u rodičů, nebo ve škole u výchovného poradce.

: odbornou pomoc můžeš hledat v Kontaktním centru Spektrum ve Žďáře nad Sázavou (Jožin je v pohoděJ), www.spektrum.kolping.cz  (můžeš zůstat v anonymitě).

: hodně se dozvíš také v internetové poradně Prev-centrum - web poradna www.prevcentrum.cz.

: závislost můžeš zahnat pohybem, volnočasovou aktivitou, zážitkem, knihou, kinem, přátelstvím…

 

 

Nová doba přináší i nová přísloví

Ne, že by lektorky souhlasily se vším, co je níže uvedené, ale to už tak chodí. Lidová tvořivost současné generace to vidí takto:

1.             Kdo se moc ptá, málo googlí.

2.             Co na srdci, to na Facebooku.

3.             Všude dobře, s Wifi nejlíp.

4.             Tak dlouho se chodí s otázkou na Seznam, až se zajde na Google.

5.             Kdo chce kam, nabourá se tam. 

6.             Přišel, viděl, vyfotil a nasdílel.

 

Pozor - dětem nebezpečné!

Čeho se mají děti i jejich rodiče na internetu nejvíce vyvarovat, shrnuje skvěle následující rozhovor.

http://video.aktualne.cz/dvtv/detska-pornografie-denne-ji-hleda-10-tisic-cechu-jedno-dite/r~b2ac029ee62d11e5aa720025900fea04/

 

Hrou proti šikaně, anorexii i drogám

Programy primární prevence - to je oficiální název pracovních setkání lektorů Centra prevence s žáky základních a středních škol. V praxi jde o 26 programů, které formou hry zpracovávají aktuální témata. I ta nejrizikovější. Na podrobnosti jsme se zeptali lektorky Petry Svobodové, vedoucí CP - CéPéčka, které je součástí Portimo, o.p.s.

Jak probíhá program třeba na prvním stupni základních škol?

Program je souhrn aktivit, které na sebe navazují tematicky, nebo na základě příběhu. Každá aktivita má svůj cíl, reflexi, zhodnocení. Pracujeme s celým třídním kolektivem. Sejdeme se pokud možno jinde než ve třídě, například v odpočinkové místnosti, v družině nebo tělocvičně. Sedneme si třeba na koberec, seznámíme se a vyjasníme si jednoduchá pravidla. Programy probíhají formou zážitkové pedagogiky. Povídáme minimálně, protože to, co slyší, děti zapomenou, ale to, co zažijí, tomu porozumí a zážitek v nich zůstane.

O která témata mají učitelé a žáci největší zájem?

Nejčastěji je to šikana, kyberšikana, netolismus (závislost na tzv. virtuálních drogách - počítačových hrách, sociálních sítích, televizi aj.), rasismus, rizikové sexuální chování, legální a nelegální drogy, vztahy ve třídě, mezilidské vztahy či poruchy příjmu potravy.

Podle čeho typ programu vybíráte - máte třeba signály, že v kolektivu některý ze zmíněných problémů už existuje?

Téma vybírá nejčastěji metodik prevence nebo třídní učitel. Nevcházíme do kolektivu, kde bychom měli řešit nějaký problém, naše programy jsou především preventivní, ale tři hodiny s dětmi intenzivně pracujeme a často poznáme, zda se něco děje. Jsme sice vázány mlčenlivostí, ale ze zákona máme ohlašovací povinnost. Vstoupily jsme takto například do šetření domácího násilí, nebo agresivity žáka, který ohrožoval sebe i spolužáky.

Kolik lektorek má váš tým a kolik programů během školního roku zvládnete?

Jsme tři vysokoškolsky vzdělané lektorky s obory pedagogika a sociální práce, speciální pedagogika, management a také dramatická výchova. Když tyto schopnosti smícháme dohromady, tak je to přesně ta odbornost, kterou při práci ve školách potřebujeme a troufám si říct i něco navíc. Úspěšně jsme absolvovali certifikační proces Ministerstva školství. Za loňský rok jsme oslovili 1800 žáků s 88 programy.

Co vás na práci těší?

Když děti na programu zjistí, že se vyplatí spojit síly a spolupracovat. Když řeknou: „aha, teď to chápu!“ Když ocení, že něco společně tvoříme. Když mají radost. Když najdou cestu, jak vycházet s ostatními. Práce je to tvůrčí a to mě, i mé kolegyně, moc baví. 

 


JSME NA JEDNÉ LODI, MUSÍME SI POMÁHAT... Pod tímto názvem proběhla 15. 10. 2015 další benefiční plavba lodi Portimo, o.p.s. I v letošním roce znamenala bohatý program pro širokou veřejnost. Na své si přišly malé děti v hračkovišti, školáci v tvořišti a na zážitkovém programu, všichni hojně využívali kafárnu s možností občerstvit se poslepu či s jiným handicapem a dospělí zakončili naplněný den silným představením Divadla Na Jezerce Musíme si pomáhat. Příprava akce trvala osm měsíců, podíleli se na ní zaměstnanci, dobrovolníci, rodinní příslušníci a sympatizanti neziskové organizace Portimo, o.p.s.  Výsledkem je nejen spokojenost návštěvníků, dobrovolnické kontakty, otevření mnoha nových forem pomoci, ale i výtěžek ve výši cca 60 tisíc Kč. Tuto částku dostává Centrum prevence CéPéčko a nabídne za ni minimálně deset zážitkových preventivních programů dětem ve školách na Novoměstsku. Díky Vaší pomoci tak můžeme my pomáhat Vašim dětem, aby se uměly lépe bránit nástrahám, na které mohou v reálném životě narazit.


 A zase se točí!

Ano, lektorský kolotoč se opět točí naplno, tentokrát ve školním roce 2015/2016. Co všechno patří k lektorské práci a co se lektoři primární prevence dozvídají po programech si můžete přečíst v následujících řádcích.

Víte, že jsme v roce 2014 ve školách strávili 222 hodin na programech?

Víte, že nabízíme 28 programů, pro děti na prvním a druhém stupni a pro studenty středních škol, které pokrývají širokou škálu možných rizik chování, kterým jsou vystavené?

Víte, že na programech děti často cestují do jiných zemí i jiných světů; putují v čase; vstupují do rolí; zpívají; křičí; tvoří sochy, obrazy; bojují a zachraňují se; přichází věcem na kloub; prožívají si možná nebezpečí a tím se je učí chápat a předcházet jim.

Lektorský kolotoč:                  

Jaká je jízda?                                                                               

 -  supervize, intervize

-       členství v Pracovní skupině prevence rizikového chování - pravidelné setkávání
-       spolupráce s OSPOD
-       spoluvytváření workshopů pro lektory v Kraji Vysočina
-       spolupráce se Spolkem rodičů (při 2.ZŠ NMnM)
-       práce na projektech - Škola (ne)musí být nuda! Rozumět riziku včas
-       dojíždění do škol (malotřídních) v rozmezí od 10 - 45 minut - nezapomeneme vynásobit dvěma!
 

  Jakou atrakci nabízíme?

-          speciálně pedagogická intervence ve třídách (speciální pedagog, sociální pedagog)
-          kvalifikační expertní lektorskou úroveň (dle standardů MŠMT)
-          informovat pověřenou osobu o nestandardních situacích ve třídním kolektivu
-          odborný materiál popisující znaky sociální skupiny ve formě zápisů
-          pomoc s naplněním cílů Minimálního preventivního programu - témata korespondují s požadavky MPP
-          programy pro rodiče a pedagogy
-          spolupráce s odborným pedagogem dramatické výchovy
-          některé z programů jsou doplněním konkrétních průřezových témat RVP.
 

 Postřehy dětí z hodnotících dotazníků:

-          Nic neměňte, je to super!

-          Celý program byl zážitek, protože jsem se v něm našel, situace, které byly předváděny, jsem prožil.

-          Líbí se mi, jak pomocí her získáváme informace.

-          Naučil jsem se, že nemám zveřejňovat své údaje a naučili jste mě toho ještě víc.

-          Bylo to nej!

-          Děkuji za vtipné poučení.

-          Jsem moc ráda, že tento program pořádáte, hodně se toho tady dá dozvědět a taky poučit.

-          Bylo to skvělé, ten program je super, byla tady zábava.

-          Mohli jsme říct vlastní názor, moc jste mi poradili do života.

-          Jste fakt dobrý!

-          Jste prostě borci.

-          Líbilo se mi, jak jste se k nám chovali.

 

Postřehy třídních učitelů z hodnotících dotazníků:

-        Program byl pěkný, děti aktivně spolupracovaly, lekce se jim líbila. Jako učitel jsem měla velmi dobrý pocit, lektorky byly výborné. Mgr. V.Štouračová

-          Myslím, že žáci program soustředěně sledovali a všichni se aktivně zapojovali. Činnosti je bavily a dobře na dané úkoly reagovali. Program byl přínosem. Lektorkám patří dík. Věra Arnoldová

-           Program byl originální svou náplní, metodami a byl do detailů připraven. Děkujeme.

-          S programem jsem spokojena. Trapné mi zcela určitě nepřipadalo nic. Líbilo se mi naprosté zaujetí a nasazení obou lektorek.

-          Vždy mě překvapí, jak se děti (některé) dokáží otevřít. Jde o jinou činnost, než je běžný život ve třídě.

-          Velmi vstřícné jednání lektorek. Vhodně reagovaly na klima ve třídě. Děkujeme za pěkný program.

-          Přístup lektorů je ohleduplný a vnímavý.

-          Navážu na program při další práci se třídou.

-          Odmítavý postoj studentů se v průběhu programu u některých změnil v pozitivní - začali spolupracovat.

-          Lektorky byly příjemné a děti s nimi pěkně spolupracovaly.

-          Moc pěkný program, hodnotím celý průběh velice kladně.

-          Celý program splnil moje očekávání, děti zaujaly aktivity.

-          Děti byly nestandardně pozorné J.

-          Velmi vhodné, děti byly zcela zaujaté.

-          Žáci se projevovali jinak než při vyučování.

-          Překvapilo mě, jak se všechny děti zapojily.

-          Bylo to úžasné dopoledne a velmi přínosné. Někteří pochopili, jak se v daných situacích chovají a dokázali si uvědomit, zda je to správné či nikoliv.

 

 

Evaluační schůzka CéPéčka

 Dne 23. června 2015 Centrum prevence - CéPéčko uspořádalo ve svých prostorách Evaluační schůzku. Ke společnému hodnotícímu setkání byli pozvání metodikové prevence škol, se kterými jsme ve školním roce 2014/2015 spolupracovali. V hektickém závěrečném školním týdnu si na nás udělali prostor paní ředitelka  ZŠ Řečice Mgr. Věra Kovářová a paní učitelka Mgr. Dagmar Šišková, metodička prevence 1. ZŠ NMnM Mgr. Hana Knapčoková a metodik prevence 2. ZŠ NMnM Mgr. Zdeněk Ptáček. Tým Centra prevence - CéPéčko, ve složení Mgr. Petra Svobodová, Mgr. Veronika Štěpánková a Mgr. Miroslav Skalník - předal přítomným Závěrečné zprávy, které obsahovaly statistické údaje o programech primární prevence a slovní zhodnocení školního roku. Svou přítomností zaštítil toto pravidelné každoroční shromáždění PaeDr. Milan Pavlík z Pedagogicko - psychologické poradny ve Žďáře nad Sázavou. Konverzace se nesla spíše v příjemné, neoficiální atmosféře, přesto jsme se dotkli zásadních problematických témat týkajících se školství, přístupů jednotlivých pedagogů i postojů státních a nestátních institucí. Společně jsme také nastínili návrh budoucí spolupráci v novém školním roce 2015/16.

Nova Civitas

Tak na téhle každoroční oslavě města jsme přece nemohli chybět! Portimo,o.p.s. si pro své aktivity zabralo na náměstí poměrně velkou plochu a část z ní patřila nám - Centru prevence - CéPéčko. Pro soutěživé děti všech věkových kategorií (ale i dospělé) jsme si připravili aktivity z preventivního programu Vesnická a městská myš. Nejmenší účastníci poznávali zvířátka z farmy, napodobovaly jejich zvuky. Ti starší za pomoci dřevěných špalíků „pluli“ po vodě z vesnického prostředí do města. Ještě o fous starší kluci a holky luštili křížovku, jejíž tajenka se týkala naší činnosti - prevence. Dospělí se zamýšleli, zda je lepší žít na vesnici či ve městě a proč. Na flipchartu byla po celém dni napsána spousta zajímavých postřehů. Například, že ve městě se dají koupit rohlíky i po 19 hodině; je možné si užít kulturu, sport; jsou dostupné služby; žije tam babička; lidé si méně závidí a mají méně předsudků a je tam vše! Zato na vesnici je krásněji a lidé mají k sobě blíž; prostředí je to vhodné pro děti; vyskytuje se tam více zvířat; můžou si tam lidé něco vypěstovat; žije tam bábička; dostatek pohybu v přírodě; zdravé ovoce a zelenina; není tam takový provoz; člověk má čistší hlavu; je tam lépe, protože tam bydlím já! Vesnice je prostě nejlepší!

 

 Chvíli to sice na náměstí vypadalo, že nám déšť všechny myšlenky smaže, ale vytrvali jsme a zachovali všechny názory a podněty. Těšíme se už teď na příště.

Prevence rizikového chování