Konference Portimo - EZOP - nízkoprahové zařízení pro děti a mládež
Stejně jako další služby organizace Portimo se také EZOP - nízkoprahové zařízení pro děti a mládež (dále EZOP - NZDM) zapojil do konference Kvalita je vidět a svým příspěvkem Hra jako nástroj k navázání důvěry, přiblížil cílovou skupinu a cestu klienta službou od seznámení se s pracovníky až po navázání důvěry a naplňování jeho potřeb.
Mýty a polopravdy kolem nízkoprahových zařízení
Okolo nízkoprahových zařízení pro děti a mládež stále koluje mnoho mýtů a polopravd či nedostatek informací a my věříme, že konference Portimo byla skvělým nástrojem, díky kterému se opět posuneme o kousek dál a postupně tyto polopravdy a mýty uvedeme na pravou míru.
V článku představujeme službu z pohledu klienta, toho co zažívá a prožívá, jak sám službu vnímá. Nejprve vám však představíme cílovou skupinu služby EZOP - NZDM.
Cílovou skupinou služby EZOP – NZDM jsou převážně děti, které se samy neumí zabavit, neví, jak vhodně trávit svůj volný čas nebo ty, které potřebují mít na blízku někoho, na koho se mohou obrátit a kdo nekriticky reaguje na jejich trable či potřeby a poskytne jim náležitou podporu. Jsou to ale také ti, kteří hledají bezpečné místo, kde se mohou setkávat se svými vrstevníky.
Jak pracuje EZOP - NZDM s dětmi?
Abychom s klienty mohli pracovat, je velmi důležité navázat důvěru. Jako nástroj k navázání vztahu využíváme různých volnočasových her. Zejména s mladšími dětmi jsou tyto činnosti nepostradatelné. Zapojíme se téměř do všech aktivit, o které projeví zájem. Vstupujeme do jejich dětského světa a prožíváme s nimi vše, z čeho mají radost, co je trápí nebo v čem se cítí nejistě.
Hra jako nástroj k navázání důvěry
Když k nám klient přijde poprvé, stává se, že má ostych, je tichý a chvíli trvá, než si k nám najde cestu. V tuto chvíli je velmi důležité, jak pracovník ke klientovi přistupuje, jak je citlivý a vnímavý k jeho potřebám. Věnujeme se proto nejprve volnočasovým aktivitám, během kterých si povídáme o kamarádech, o škole a o tom, co klienta baví a jak tráví svůj volný čas. Díky těmto činnostem klient postupně sám otevírá témata, která ho zajímají a s kterými mu můžeme pomoci.
Příběh z EZOPU - NZDM
Stejně tak se stalo i v případě jedné, zprvu velmi tiché a stydlivé klientky. Postupem času s pracovníky navázala důvěru a otevřela témata, která ji trápila nejvíce. Vyhledávala chvilky, kdy oproti předchozímu období mohla s pracovníky trávit čas sama. Později začala využívat také individuální schůzky, na kterých se mohla svěřit se vším, co ji trápilo. Tato uživatelka se směrem k pracovníkům EZOPu vyjádřila, že jen díky nim bylo prožívání tohoto, pro ni náročného období, mnohem snazší.
Dovolujeme si ocitovat část poskytnuté zpětné vazby. „Je to místo, které mi dává více naděje, že to zvládnu, když jsem na dně, naštvaná, smutná a podceňovala jsem se….Vážím si jejich ochoty, co všechno pro nás, ale hlavně pro mě dělají. Prožila jsem s nimi všechno, radost, smutek, beznaděje, naštvanost, zamilovanost, prostě všechny emoce, co jsem kdy měla. Mám vás moc ráda a doufám, že mi ještě hodně pomůžete a nezblázníte se ze mě.“
….A vše to začalo jednou společenskou hrou.
Tímto chceme vyvrátit jeden z mýtů: S dětmi si na klubu pouze hrajete!
EZOP - nízkoprahové zařízení pro děti a mládež
mobil: 603 486 722/ 608 486 722
e-mail: ezop@portimo.cz
Drobného 301
592 31 Nové Město na Moravě
IČO: 45659028